Monday, May 21, 2007

What is the difference?

A special and especially happy announcement: I've gotten a grant! that'll fund a research project concerned with contemporary anglo-american undercoverjournalism of the booklength kind and definitely starring Polly Toynbee, Barbara Ehrenreich and Norah Vincent.

So - from July 1 I'll be a post doc. scholar at the Centre of Journalism, University of Southern Denmark, in Odense (where I grew up). This means that I’ll be leaving the Division of Rhetoric in Copenhagen where I’ve had my home as a BA, a master’s and a PhD student and lecturer for something like 14 years now. Such institutional immobility is not as controversial/unthinkable in Denmark as in countries with more people and more universities (with more rhetoric departments), but still – change does seem like a fine idea, doesn’t it.

I look very much forward to be studying journalism among journalism scholars (and journalists), and I wonder how much of a strange bird, I’ll be. Students in my composition class this year have been inquiring: What is the difference between a rhetorical and a journalistic approach to writing? And more than anything, I’m eager to find that out for myself now.

2 comments:

Anonymous said...

Jeg er meget glad på dine vegne, og håber at det ikke sætter en stopper for din blog(?). Held og lykke i Odense!

Vh Jeppe fra G1

Christine I said...

Tak for det! Og nej, tværtimod skulle de nye tider gerne puste nyt liv i bloggen---Jeg beholder mit overordnede fokus på journalistik i første person ental, men skal arbejde i andre faglige omgivelser med et andet materiale. Her følger - pr. copy-paste - den officielle projektbeskrivelse til orientering:

Sløret identitet og klar beskrivelse: Strategier for troværdig skriftlig fremstilling i nyere anglo-amerikansk undercoverjournalistik

Detaljeret beskrivelse fungerer i skreven journalistik som både a) dokumentation eller demonstration, der skal give syn for sagen og overbevise rationelt, og b) billedskabende følelsesappel, der skal gribe og bevæge læseren umiddelbart. I undercoverjournalistik, hvor der researches under falsk eller sløret identitet, er denne tvetydighed sat på spidsen og bliver det i stigende grad i disse år, hvor også aktører uden professionel journalistisk baggrund formidler undercoverhistorier som en blanding af afsløring, politisk aktivisme og underholdning. Dette retorikfaglige forskningsprojekt skal undersøge, hvordan undercoverjournalisters særegne personlige og professionelle etos betinger deres beskrivelser af sociale forhold: Hvad betyder den slørede identitet (i teori og praksis) som præmis for en klar fremstilling? I fokus for undersøgelsen er fire dagsordensættende projekter, der er baseret på journalistens langvarige ophold i marken under en dækidentitet: Barbara Ehrenreich: Nickel and Dimed. Undercover in Low-wage America (2001) og Bait and Switch. The (Futile) Pursuit of the American Dream (2005); Polly Toynbee: Hard Work. Life in Low-Pay Britain (2003) og Norah Vincent, Self-Made Man (2006). Gennem nærlæsninger af disse værker og deres reception (tekstlig-intertekstlig retorisk kritik) vil projektet gøre rede for den klare og levende beskrivelse (evidentia) som æstetisk-persuasivt element i undersøgende journalistik i almindelighed og undercoverjournalistik i særdeleshed.